دبستان بهار آزادی فولادشهر
فعالیت های آمورشی - پرورشی و... دبستان 

موضوعات جلسه :1-  برنامه ریزی آموزشی: شامل برنامه یکساله ، نیم سال ،  ماهانه و هفتگی و روزانه

2-    مسائل جاری آموزشگاه

 پس از حمد و سپاس خداوند قادر توانا و صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)

اولین جلسه ی شورای آموزگاران دبستان بهارآزادی در سال تحصیلی 89-88  در روز چهارشنبه  مورخه 14/7/88 درساعت 12:15  دقیقه  در دفتر آموزشگاه تشكيل گرديد ، بعد از قرائت آياتي از كلام الله مجيد مجري جلسه آقای مرادی ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به همکاران و ارائه رئوس برنامه های اجرایی برای سال تحصیلی جدید از همکاران خواستند با توجه به دعوت نامه ارائه شده و اعلام موضوع جلسه ی شورا با مطالعه کافی و ارائه راهکارهای خود در جلسه حاضر شوند.

  سپس  با توجه به موضوع ارائه شده برنامه ریزی آموزشی توسط آقای رشیدی  به ارائه یک برنامه ریزی مدون و هدف دار در سال تحصیلی پرداختند که به صورت خلاصه در زیر آورده می شود:

برنامه ریزی آموزشی : به معنای وسیع آن عبارت است از : فرآیند اتخاذ مجموعه ای از تصمیمات برای انجام اقدامات مربوط به امور آموزشی در آینده.

با توجه به این تعریف اگر این اینده را یکسال تحصیلی منظور کنیم  جهت سال تحصیلی بر3 قسم  می توانیم این عمل را انجام دهیم : 1- دراز مدت ( طول سال تحصیلی) : یک معلم جهت یکسال تحصیلی خود باید برنامه داشته باشد و با برنامه وارد کلاس شود که این برنامه ریزی دراز مدت را طرح درس یکساله نیز  می نامند. 2- میان مدت ( نیم سال تحصیلی) : این برنامه برای هر نیم سال تحصیلی و یا ترم انجام می گیرد.

 3- کوتاه مدت ( ماهانه – هفتگی روزانه و جلسه ای) : این برنامه همانطور که مشخص است می تواند برای یکماه یا یک هفته یا یک روز یا یک جلسه ی کلاس انجام گیرد که خود این برنامه می تواند 4 برنامه نام برده شده را به تفکیک در خود جای دهد و هرکدام نیز مستقل هم باشد.

برنامه ی کوتاه مدت برای خود کلاس توسط آموزگارمربوطه انجام می گیرد و می تواند بدون نیاز به مشاوره با دیگران مگر در موارد خاص که در ادامه بیان می شود از نظرات دیگران بهره جست. کلا هر معلم از زمانی که به سمت مدرسه حرکت می کند یک برنامه جهت آن روز کلاس خود دارد و نمی توان دو روز او را یکسان دانست ، زیرا اولاً برنامه کلاسی که تدوین کرده متفاوت از روز قبل و روز بعد است و دانش آموزان که یکی از عوامل اجرایی این برنامه هستند پیش بینی نشده می باشند. شرایط عمومی اجرایی برنامه نیز برای آنها تدوین شده است. معلمی که برای یکسال تحصیلی خود برنامه ریزی می کند مواردی از برنامه او با مشاوره با مدیر و دیگر همکاران و آموزگار هم پایه و ... باید انجام گیرد. مانند : برگزاری اردو – گردش علمی  ، آموزش خانواده وامتحانات داخلی و ماهانه و .... که نیاز به همکاری دارد.

  برنامه ریزی جهت اهداف کلی یک نظام آموزشی بر عهده ی مسئولین رده های بالاتر است ، اما با توجه به موضوع : « شناسایی رویکردهای قابل توجه در برنامه ریزی برای کلاس های دوره ی ابتدایی »  در سطح منطقه  یا مدرسه و کلاس  می توان از چند دیدگاه مورد بررسی قرار داد : 1- دیدگاه اول در سطح منطقه که از طرف کارشناسان خبره با قابلیت های اجرایی طرح در سطح کلیه مدارس منطقه قابل اجرا می باشد یا خیر.

برنامه ای که در این قسمت در نظر گرفته می شود  با قابلیت در سطح مدارس شهر و روستا ،  نوع مدرسه    ( جنسیت) و پایه و رده سنی ، دانش آموزی یا برای همکاران آموزگار و... می باشد که موارد فوق مد نظر   می گیرد. که برنامه ریز باید قابلیت های اجرایی آن را نیز بداند و خود الگوهایی را ابتدا انتخاب کند و نمونه و جامعه ی آماری آن را بدست آورده سپس عمومیت دهد. در این زمینه برنامه ریز آموزشی در سطح منطقه ابتدا یک مدرسه یا دومدرسه در سطح روستا و شهر  یا دختر و پسر را انتخاب و سپس مدل خود را ارائه   می دهدو پس از بررسی و استخراج اطلاعات بدست آمده و تجزیه و تحلیل آن ، مدل و الگوی خود را به کل منطقه عمومیت و توسعه می دهد ( نمونه هایی از این برنامه ریزی های کلان در سطح کشور را می توان به طرح ارزشیابی توصیفی و برنامه هایی نظیر طرح کرامت و آیین زندگی و .... اشاره کرد)

2-  دیدگاه دوم و سوم در سطح مدرسه و کلاس ، که این برنامه نیز باید در پایه های متفاوت بررسی شود و سپس به پایه ها و کلاس های مشابه و دانش آموزان عمومیت داد که در این راستا تفاوت های فردی و هوشی و عملکردی دانش آموزان  قابل مقایسه  و روشن و واضح باشد.

عواملی که در یک فرایند برنامه ریزی دخیل هستند:

1-    سیاستگزاران : ( در سطح مدرسه مدیر – آموزگار)

2-    افکار عمومی  ( انتظارات عمومی ): ( در سطح مدرسه آموزگار – دانش آموزان – اولیا)

3-    منابع آماری : ( در سطح مدرسه  نتایج پرسشنامه ها ، اطلاعات ، امتحانات ، نمرات و...)

4-    منابع مالی : ( سرانه ، کمک های مردمی .( بودجه لازم برای یک برنامه مثل اردو – خرید لوازم و...)

5-    پژوهشگران :  ( در سطح مدرسه مدیر – آموزگار  در مورد برنامه ی ارائه شده نقاط ضعف و قوت )

6-  مدیران آموزشی :  ( در سطح مدرسه : آمار دانش آموزان و ثبت نام شدگان ، ترک تحصیل ، قبولی و مردودی ، اموال مدرسه( موجود – ماندگار و مصرفی )نیاز های آموزشی دانش آموزان و معلمان  ، ساختمان فیزیکی مدرسه و کلاس ها و تجهیزات و...)

7-    معلمان: ( سطح تحصیلات ، کارآموزی ها ، تعداد دانش آموزان ، کلاس بندی و...)

8-    دانش آموزان :  ( میزان موفقیت آنان در سال تحصیلی ، کیفیت آموزشی ، مسابقات و امتحانات ، انتظارات ماو...)

9-    کارفرمایان ( اداره و انتظارات روسا و کارشناسان )

 

نحوه ی محاسبه ی یک برنامه ریزی یکساله :

 

  اگر یکسال تحصیلی را 9 ماه در نظر بگیریم با احتساب امتحانات خرداد ماه و تعطیلات نوروزی عملا این مدت به 5/7 ماه می رسد که 225 روز را شامل می گرددکه احتساب 30 جمعه این این ایام را به 195 روز می رساند که تعداد تعطیلات رسمی در سال تحصیلی جاری حدود 15 روز بدون در نظر گرفتن روز های   بین التعطیلی و بارندگی و حوادث و تعطیلات زودرس نوروزی ( ایام قبل از عیدنوروز) ایام کاری به 180 روز کاهش می یابد . حال برای یکسال باید برنامه ای 175 تا 180 روز در نظر گرفت که 30 هفته کاری می شود و براساس برنامه هفتگی دروس و جلسات هر درس  در یکسال تحصیلی چنین جدولی بوجود می آید :       ( جدول فوق جهت پایه پنجم در نظر گرفته شده است )

 

نام درس

تعداد جلسات مصوب

تعداد جلسات مفید

ملاحظات

ریاضی

120

110با احتساب  امتحانات ماهانه و ...

8 جلسه امتحان ماهانه و نیم سال به صلاحدید معلم

علوم

90

80

 

فارسی

90

80

 

املا

60

50

 

انشا

60

50

 

هدیه های آسمان

60

55

 

قرآن

60

55

 

تاریخ

30

20

 

جغرافی

30

20

 

مدنی

15

13

 

هنر

45

45

 

ورزش

60

55

 

جمع

720 جلسه

633 جلسه با احتساب ارزشیابی ماهانه و..

 

  

سپس جناب آقای عطایی که در این جلسه حضور داشتند به نقطه نظرات خود پرداختند که از برنامه ریزی در سال تحصیلی و اهمیت به نوآوری و خلاقیت در آموزش دانش آموزان و تغییرات بنیادی  در زیربنای آموزش و پرورش که به این دو رکن و توجه به آن برمی گردد. وی همچنین به نقش دوره ی ابتدایی در این تحول اشاره داشته وضمن اشاره به سال الگوی مصرف موارد زیر را از همکاران خواستار شدند :

-        نوآوری و انتخاب آگاهانه داشته باشیم.

-        تغییرات خلاقانه داشته باشیم

-   مقاومت در برابر این تغییرات نداشته باشیم. (مثال : فیش حقوقی – دریافت حقوق از خودپردازهاو دبیرخانه بدون کاغذ)

-        صرفه جویی در وقت دانش اموزان

-        برنامه ریزی روی دانش آموزان و فعالیت های آنان

-        برنامه ریزی برای اوقات فراغت آنان بخصوص مدارس ثابت صبح

-        ترجیح دادن مسایل درسی پیچیده به ساده هرچند مدتی دانش آموزان را به فعالیت وادارد.

-        نهادینه نمودن یادگیری در دانش آموزان

-        اهمیت دادن به نظرات دانش آموزان

-        اصلاح الگوی مصرف در تغذیه خانواده و پیامدهای بهداشتی و پزشکی آن

-        حفظ و نگهداری از اموال بیت المال و هزینه بالغ بر 500 میلیونی دبستان

سپس همکاران سوالات و نظرات خود را با مدیر محترم آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

 نظرات همکاران محترم آموزگار در این شورا:

  آقای آمری آموزگار کلاس چهارم 2:

برنامه ریزی جهت تفریح دانش آموزان داشته باشیم . با توجه به شروع سال تحصیلی و وجود سرما خوردگی ها یک اردوی تفریحی برای دانش آموزان برگزار شود. مسایل جاری و مشکلات کلاسی خود و مدرسه را نیز بیان نمودند .

 

خانم لرستانی آموزگار کلاس سوم 1:

نصب کتابخانه در کلاس ها و استفاده از وسایل کمک آموزشی و وسایل آموزش و کار هنری در کلاس ها برنامه ریزی شود.

خانم محمودیان آموزگار کلاس دوم 2:

لزوم برنامه ریزی کلاسی بخصوص در مورد فیزیکی از جمله میزو نیمکت های بزرگ برای کلاس دوم ها و مشکلات فیزیکی کلاس های جنوبی مدرسه.

خانم فتوحی  آموزگار کلاس دوم 1:

محیط فیزیکی کلاس درس خود و استفاده از نمازخانه جهت انجام کارهای عملی دانش آموزان . برنامه ریزی جهت بیماری های فصلی بخصوص در کلاس های کوچک و لزوم تهویه هوا.

 

خانم محمدی آموزگار کلاس اول 2:

 لزوم استفاده از اولیا در فرایند آموزش و هزینه های کلاس اول که بیشتر از دیگر پایه ها می باشد.نحوه ی گزارش غیبت و تأخیر دانش آموزان به دفتر و پیگیری آن توسط دفتر و بازخورد به آموزگاران .

 

خانم غفارپورآموزگار کلاس اول 1:

   مشکلات کلاسی در مقایسه با مشکلات مدرسه ناچیز است و سعی می کنیم خودمان با برنامه ریزی آن را حل نماییم و به دفتر منتقل نکنیم ، مگر در موارد خاص و حاد.

 

آقای شیخ سامانی آموزگار کلاس چهارم 1:

    با توجه به مشکلات سال تحصیلی قبل و تلفن هایی که در رابطه با آموزگاران و مشکلات بدون نام و یا شماره پیگیری به دفتر مدرسه یا اداره می شود  از روی غرض ورزی و ... می باشد که در این رابطه اگر فرد خود را معرفی یا کتباً مشکلش را ننوشت پیگیری نشود.

 

خانم زمانیان مربی بهداشت :

   لزوم پیگیری غیبت و بیماری های دانش آموزان و همکاران بخصوص در مورد آنفلوآنزا و... رعایت بهداشت دانش آموزان بخصوص در موقع استفاده از دستشویی و تمیز نمودن دائمی توسط خدمتگزار و استفاده از لیوان در موقع آب خوردن توسط دانش آموزان و تجهیز وسایل بهداشتی مدرسه

دیگر همکاران با توجه به  کمبود وقت و تکراری بودن  مطالب خود را برای جلسه ی بعد گذاشتند.

در این جلسه نیز آقای جلالی کارشناس مسئول محترم آموزش ابتدایی نیز شرف حضور پیداکرده و بیاناتی را نیز مبذول فرمودند.

 در پایان آقای مرادی ضمن پاسخ گویی به سوالات همکاران و مشکلات خود و کلاس درسشان و مدرسه  موارد زیر را مطرح و خواستار همکاری همه ی همکاران شدند:

1-    شرکت در مراسم صبحگاه و برقراری نظم کلاس خود در این مراسم

2-    گزارش غایبان کلاس در ساعت اول که بتوانیم پیگیری غیبت دانش اموزان از طریق خانواده شویم.

3-  مشاهده هرگونه سرماخوردگی دانش اموزان و انتقال سریع انان به دفتر تا برای مداوا و کنترل به پزشک ارجاع شوند.

4-    همکاری در ایجاد و چاپ  نشریه ماهانه مدرسه .

5-    مشاهده وبلاگ مدرسه و ارائه برنامه جهت پر بار نمودن  وبلاگ مدرسه

6-  همکاری در اجرای برنامه های صبحگاه که طبق برنامه توسط خانم هاشمی معاونت محترم پرورشی به هر کلاس ابلاغ شده است . که به بهترین اجرا ها توسط مدیریت تشویق تعلق خواهد گرفت .

7-    آموزش های خانواده با هماهنگی با دفتر مدرسه انجام گیرد تا تداخلی در برنامه ها نداشته باشد.

8-    انتخاب نماینده معلمان که انجام گرفت و آقای شیخ سامانی به عنوان نماینده معلمان برگزیده شدند.

 

جلسه با ذكر صلوات و سلامتي آقا امام زمان در ساعت 14:30 دقیقه بپايان رسيد. و همکاران به اتفاق جهت صرف ناهار به رستوران تریای فولادشهر  عزیمت نمودند.

                   اعضاء حاضر :

1- آقاي محسن مرادی                     مدير آموزشگاه

2- آقاي علیرضا رشیدی                  معاون آموزشی

3- خانم ملوک السادات هاشمی       معاون پرورشی

4- خانم زهره زمانیان                        مربی بهداشت

 5- خانم مريم غفار پور              آموزگار پايه اول

6- خانم خدیجه محمدی                 آموزگارپايه اول

7- خانم نسرین فتوحی                  آموزگار پايه دوم

8- خانم زهرا محمودیان                آموزگار پايه دوم

9- خانم سعیده لرستانی                 آموزگار پايه سوم

10- خانم مریم مرادزاده                  آموزگار پايه سوم

11-آقاي مهرداد شيخ سامانی          آموزگار پايه چهارم

12- آقاي حسين آقا آمري             آموزگار پايه چهارم

13-آقاي احمد بابا احمدی             آموزگارپايه پنجم

14- آقاي حسن رنجبر                  آموزگار پايه پنجم                                                 

[ 88/07/26 ] [ 17:32 ] [ رشیدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دبستان بهار آزادی فولادشهر در سال 1356 تاسیس شده است. این اولین دبستان شهر فولادشهر می باشد. افتتاح ساختمان جدیدو نو ساز آن در شهریورماه 88 انجام گرفت. در حال حاضر دارای 9 کلاس با بیش از 250دانش آموز و به صورت ثابت صبح می باشد.( اصلاح اطلاعات مهر 89)
مدیر دبستان : محسن مرادی
معاون آموزشی : علیرضا رشیدی
معاون پرورشی: خانم هاشمی
معاون اجرایی : حجت بخشنده
مربی بهداشت : خانم زمانیان
مربی ورزش: ابوالفضل باباسالاری
امور خدماتی: سعید سبکتکین
آموزگار اول: خانم غفارپور-
آموزگاران دوم : خانم فتوحی - خانم محمدی
آموزگاران سوم : خانم لرستانی - خانم امیدی
آموزگاران چهارم: آقای مهرداد شیخ سامانی - آقای حسین آقا آمری
آموزگاران پنجم: آقای احمد بابااحمدی - آقای حسن رنجبر
شماره تلفن های دبستان:
مدیریت : 03342622099
معاونت: -2626055-2639696
تلفن گویا : از 12 ظهر تا 8 صبح فردا : 2626055
ایمیل:
امکانات وب
فروش بک لینک طراحی سایت